Storumans Sportfiskeklubb - För Gemenskap

Norgeresa Offeröy 8-13 Augusti 2015

Vi blev bara 4 stycken som åkte på höstresan till Norge för att fiska Sej och Makrill. Makrillen den fick vi men sejen var det tunnsått med men en hel del torsk fick vi. Vi hade bra väder och undertecknad slog sitt personliga torskrekord 14,3 kg är det nya rekordet. Däremot hände ett litet missöde med båtmotorn så det var tur att det fanns en försäkring. Annars hade det kunnat bli dyrt. Bilder

Norgeresa Offeröy  7-10 Maj 2015

Vi var 8 stycken som åkte till Norge för att fiska. Vädret var ömsom vin ömsom vatten.
På torsdagen när vi kom dit var det soligt och fint bara lätta vindar så vi installerade oss i stugorna och for sen ut. Fisket var inte så bra vi fick någon enstaka fisk mest bara smått. Fredag var vi i farten tidigt vi fick någon enstaka torsk några koljor fick vi också. Vi for in till stugan vid 12 tiden för toa besök bland annat. Då kom våra kompisar in till hamnen med 3 baljor proppade med fisk dom största vägde nog omkring 8 kilo. Vi slängde på oss overallerna och ut igen men där dom hittat fisken fanns den inte kvar. Vi sökte med ekolodet och lite längre ut i viken hittade vi dom ekolodet pep som en tokig. Vi släppte ner och det högg bara att veva upp igen. Gång på gång samma sak dock ingen riktigt stor fisk. När vi fyllt 3 baljor for vi tillbaka till hamnen igen. Där hade våra snälla kompisar rensat fisken i vår balja från förmiddagen och middagen var klar. ( Vi åt alla middagar tillsammans). Lördagen for vi ut och direkt till samma ställe som kvällen innan. Men nu blåste det lite mer och regnade en hel del. Vindarna hade dessutom vänt riktning så denna dag satte vi en del beten i botten som vi tappade. Vi fick ändå en hel del fisk. Djurlivet frånsett fisken bestod av måsar och trutar men även en ståtlig havsörn som satt högt på ett skär och spanade. Den andra båten såg en havsutter. Och vi såg en tumlare som tog farväl av oss när vi återvände in till land för sista gången. Överlag så är alla deltagare nöjda med resan och när vi delat upp fisken fick alla ca 11 kilo torskfilé med sig hem. Bilder

Norgeresa Offeröy 21-24 Augusti 2014

I år var vi några som åkte på en höstresa till Norge för att kanske fånga några andra arter. För det första så blev ankomsten ett enda kalas när Odd campingens ägare fyllde år han bjöd på diverse godsaker att äta och dricka.
Sen bjöd naturen på ett underbart väder sol, lugnt och regn i en skön blandning.
Fisket gick bra med Torsk ganska fin Sej och Makrill vi jag aldrig fått förut på våra resor till Norge. Makrillen var kul att få 3-4 fiskar på ett nersläpp det var som ett expresståg på kroken. Någon hälleflundra blev det inte trots ihärdiga försök. Men över det hela taget en mycket lyckad resa. Bilder

Norgeresa till Offeröy 15-18/5 2014

Fjolårets Norgeresa bjöd på dåligt fiske så det blev bara 9 stycken som åktetill Norge  i år 2014. När vi kom dit på torsdagen så blåste det måttligt så vi skyndade oss ut några timmar och vi fick några torskar. På fredag morgon blåste lite mer men vi hade hört på Odd som berättat att man kunde köra under en liten bro på vägen som leder ut till Tjötta där inne i dom vikarna hade man fått bra med fisk på senaste tiden. Man var tvungen att vänta till vattnet gått in så att det blev nästan flod. Men jag, Magnus och Sven beslutade att prova. Vi tog oss igenom utan några missöden och där inne blev det läsida och betydligt mindre blåst. Vi körde uppåt från bron till vi kom där det var cirka 20 meter djupt. Jag hade en pilk + 3 upphängar flugor innan jag nått botten hade jag fisk på alla krokar. Det var inga jätte fiskar men mellan 2-5 kilo.
Släppte ner igen och samma sak hände igen gång på gång för oss alla 3. Plast baljan blev fort full så vi fortsatte att fylla botten på båten.
På Lördan blåste det ännu mer runt 14 sekundmeter. Vi delade upp oss på dom 2 större båtarna och tog oss under bron igen nu var det ingen läsida men vi stod ut till vi var genomblöta och frös som hundar fisket var inte lika bra som på fredan men vi fick lite fisk. Bruno lyckades få en havskatt. Vi fick Torsk 2 havskatter en kolja och några sejar jag fick en som nog låg på ca 7 kilo.
Vi samlade all fisk och delade i 10 högar så Solveig som var med men inte kunde komma ut på fiske också fick en hög. Bilder

Vid pennan CD

Norgeresa till Offeröy 2-5/5 2013

Med fjolårets resa till Norge i färskt minne så var det många som nappade när resan offentliggjordes. Årets resa fick 14 deltagare. Det var väldigt blåsigt på fredagen när vi for ut och båten drev fort. Fisket var väldigt dåligt dom som hade ekolod i båtarna såg fisk men dom var inte villiga att hugga. Det var bara ett båtlag med Eilif i spetsen som var något bättre än oss andra att lura fiskarna. Vi andra fick torsk ha ha.
Trots allt så var det en lärorik resa det är inte bara att åka till Norge och dra dom.
Vi fick se ganska mycket Tumlare eventuellt bidrog deras närvaro att försämra fisket för oss, men vackra är dom och nyfikna. Bilder

Norgeresa till Offeröy 3-6/5 2012

Vi var sju förväntans fulla fiskare som packade bilarna 9,00 på torsdagsmorgonen för att resa till Norge och fiska torsk. På fredag morgon blåste det mycket men vi gav oss iväg ut ändå. Efter en del guppande så lyckades jag, Lasse och Bruno hitta ett litet sejstim. Där fick vi småsej. Efter ett tag lyckades jag ta mig igenom sejen och under stod det torsk fick en tog loss den och skulle kasta ut igen då var oturen framme och drev in en krok i min tumme. Transport in till land och till sjukan , Där tyckte dom att jag hade grova krokar och jag förklarade att jag tänkt fånga en kveita på sisådär 400 kg, då skrattade alla jag förstår inte varför. Det andra båtlaget Eilif, Sture, Åke och Kalle hade ekolod i sin båt dom såg fisk på lodet men dom ville inte ta, Det blev någon enstaka då och då. Efter middan åkte vi ut igen några timmar då lyckades vi få några lite större torskar.
Lördag morgon hade vinden mojnat lite grann. Vi la oss på ungefär samma plats som kvällen innan och Lasse tog ett fyrtal alltså torsk på alla fyra krokarna samtidigt det blev en stunds slit innan han fått upp alla i båten. Efteren stund drog det på för Bruno när den vägdes senare på kvällen vägde den 9,8 kg. Efter att vi fått i oss lite mat åkte vi ut igen och då tog Kalle en torsk på 10,6 kg den blev resans största fisk.
Alla fick fisk, vi åt god mat Eilifs rökta röding med potatis och creme fraiche blandat med hjortronsylt var en riktigt smarrigt.
Skrev gjorde Carina.

Gaivan 11/3 2012

Vi var ett gäng om 14 personer som åkte till Gaivan på premiären. Fisket var jättedåligt, vårat gäng  fick 4 fiskar. Skulle tro att sammanlagt på alla som fiskade drogs det upp kanske 20-talet fiskar. Vädret började bra soligt och fint, Men sen drog molnen in och vinden tilltog. Senare blev det lätt snöfall.

Fiskeresa till Unkervattnet 11-14/8-2011

Storumans sportfiskeklubb arrangerade en fiskeresa till Unkervattnet ovanstående helg. Trots subventionerad resa och logi samt information var intresset inte så stort, som vi hade hoppats.
Nåväl vi var sju man som åkte. Väl framme kunde vi konstatera logiet var bra. En väl utrustad villa stod till vårt förfogande.
Fisket fungerade inte så bra, Unkervattnet hade i likhet med många fjällsjöar invaderats av hårmyggor(på latin bibio) som i miljontals låg och flöt på vattnet så fisken hade dukat med mat. Trots detta lyckades de flesta av oss landa några firrar.
Eftersom fisket gick trögt fick vi engagera oss i andra aktiviteter. Några for ut på kantarelljakt och med hjälp av SO hittade vi efter en del sökande bra  kantarellmarker Så förutom -f/5isk hade vi åtskilligt med kantareller med oss hem.
Värden Jan Sundset hade får på fjället. En björn fanns också i trakterna och han hade försett sig väl med fårkött. Under tiden vi var där pågick björnjakt på fjället men när vi var där lyckades man inte fälla någon björn.
En av kvällarna bjöd Jan på spekeskinka av egen framställning och från vildsvin uppfödda på gården.
Sista kvällen blev det fiskemiddag och vid bordet återfanns följande, Börje, So, Jan Sundset, Kalle, Sture o Eilif.
Vi han också fundera över en fiskeresa till våren till Unkervattnet, en förhoppning är att fler från klubben skall finnas med.
Lite fisk blev det men i övrigt en trevlig resa.